Biserica plagiatului de ziua a șaptea

Este de notorietate că trăim într-o țară de plagiatori. Mulți dintre noi am copiat după colegul de bancă, am folosit „materiale ajutătoare” la lucrări de diplomă sau ne-am lăsat furați de val și am editat ideile altora cu cuvintele noastre, ca să pară că ne aparțin. Și dată fiind amploarea obiceiului, nici remușcări nu există și nici ponoase nu se trag pentru asta, decât dacă ai (ne)șansa să fii prim ministru sau să deranjezi prea mult. Într-o țară ca România, a plagia este egal cu a avea o copie Windows piratată în computerul tău: știi că nu e bine... dar dacă toată lumea o face, ce mai contează una în plus sau în minus?
Însă nu despre plagiatul accidental vreau să vorbesc aici și acum, ci despre plagiatul devenit un mod de viață. Mai exact despre fenomenul în care gândirea proprie este suprimată și înlocuită cu citatele altora, luate pe nemestecate și regurgitate ori de câte ori este nevoie, indiferent că sunt sau nu la subiect. Sportul acesta anti-intelectual este practicat în multe locuri; dar se pare că în comunitățile în care mediocritatea și incultura sunt dorite și binevenite, folosirea altor creiere decât cel din dotare este atent cultivată și promovată, în detrimentul gândirii personale originale.
 
Am umblat destul prin lume (fizic, dar mai ales virtual), dar nu cred că am găsit undeva o comunitate de plagiatori mai mare decât în draga noastră biserică adventistă. De regulă oamenii vor să fie creativi, originali, să li se recunoască unicitatea în gândire, trai, port, vorbire șamd. Dar în BAZȘ trendul este absolut invers: adventiștii doresc uniformele, conformismul, ideile prefabricate și hrana (spirituală) conservată și re-re-re... încălzită la infinit la cuptoarele cu microunde (pardon, microfoane) numite amvoane.
Încă de când stafiile cu cărțile sub braț urcă treptele amvonului începe mascarada plagiatorilor profesioniști: unul recită pe nerăsuflate propoziția clasică, antică și de demult: „în numele...deschidem... imnul”. Biserica nu se lasă nici ea mai prejos și repetă pe muzică, fără să gândească, cuvintele unora - puse pe muzica altora. Apoi urmează ceva care ar trebui să fie absolut personal și original - rugăciunea, dar de fapt asculți unul, două sau trei minute de fraze prefabricate, selecționate în funcție de subiect și aranjate să se potrivească. Iar dacă este dimineață, vei mai asculta vreo două texte prefabricate în laboratoarele adventiste: reclama la adventism numită pompos „vestea misionară” și textul motivațional care precede mulsul bisericii, menit să anestezieze durerea despărțirii de 10% din venitul celor care cred că Dumnezeu este sărac și neajutorat (apropo, bacșișul se zecimează??... că tot e la modă discuția asta).
Predica poate fi de tip copy-paste între 5% și100%, foarte rar mai puțin. Dacă citarea unor texte biblice este normală și binevenită, de cele mai multe ori se face abuz. Și dacă v-aș întreba cine este persoana cel mai des citată la amvoane, ei bine, nu este Isus, ci EGW! A-l cita de câteva ori pe Isus poate da greutate unui discurs; dar abundența de citate din SP nu arată decât un singur lucru: a gândit Ellen, de ce trebuie să o mai facem și noi?
 
Nici tinerii, chiar dacă au mintea mai proaspătă, nu fac excepție de la regulă. Așa zisele „programe de tineret” abundă în plagiat, mai ales după ce internetul a devenit fenomen de masă. Originalitatea este de cele mai multe ori absentă: se extrag 3-4 citate din scrierile profetei, se ambalează frumos sub formă de teme, se condimentează cu câteva poezii, se dă culoare cu niște „experiențe” expirate de mult și gata, acesta e programul de tineret. Sau, mai simplu chiar, se copiază totul de pe internet și gata programul...!
Unul îl face, iar alți zece îl citesc de la amvon pe nerăsuflate, astfel încât peste o săptămână habar nu mai au de textul care le-a trecut prin gură, dar nu și prin minte.
 
Dar inima? Nu cea fizică, ci inima comunității, așa cum pompos este numit studiul biblic? Și aici procentul de copy-paste este colosal, iar citatele sunt atent extrase și apoi inserate pentru a da impresia unui tot unitar, astfel încât să imprime în mintea participantului direcția dorită de editori.
Întrebarea întreabă, iar notița de mai jos răspunde. Iar dacă nu este suficient, textele biblice recomandate sunt așa de bine alese încât prost să fii și tot înțelegi unde vrea să te ducă autorul:  „Nu-i așa că Pământul este rotund? Daaaa, așa este!”.
După cum probabil știți, presiunea pentru plagiat la studiul biblic începe la „ora instructorilor”. Acolo, pastorul sau unul mai luminat face eforturi pentru „uniformizarea studiului biblic”, adică pentru transmitearea aceluiaș mesaj compus de unii și mestecat de instructori pentru ca nu cumva în vreo grupă să se discute altceva. Iar odată ajuns acolo, instructorul are grijă să dirijeze firul conversației astfel încât să puncteze acele argumente care îi convin și să le evite pe cele care contrazic spiritul lecțiunii.
În unele grupe mai răsărite chiar se dezbat idei, dar în cele mai multe traseul este următorul: Conferința Generală – autori – editori – traducători – Uniune – biserica locală – instructor – ascultător. Orice încercare de a ieși din tipare  de obicei este atent reprimată, ideile personale fiind ridiculizate adesea, iar comentariile oficiale sunt ridicate la rang de paragrafe sfinte.
 
Bine ar fi dacă plagiatorii de ziua a șaptea ar rămâne în biserici. Dar s-a încetățenit alt obicei, chiar mai prost: adventiștii au răspunsuri prefabricate la aproape orice dilemă, deși nu au pus în viața lor mâna pe o carte de știință.
Vorbești despre creație, invariabil explicațiile date  de către acești frățiori se referă la păcat și la potop. Aduci în discuție Big-Bangul, ți se servește o porție de EGW, cea călătoare printre stele și care știe mai bine ce și cum. Admiți că au existat dinozauri? No problem: urmașii lui Cain i-au creat prin inginerie genetică! Datarea radiometrică? Asta e floare la ureche, pentru că orice adventist serios are pregătite niște răspunsuri de genul „nu e bună de nimic, s-au schimbat constantele universale la potop”.  
Credința dă răspuns la toate: Domnul e atotputernic, Isus o să îmi explice în cer toate aceste lucruri, nu e treaba mea să îmi bat capul cu ele acum. Ce contează că, mai presus de dogme, cartea naturii arată una iar religia alta... credința în Biblie trebuie să fie fermă, mai ales că sora profeteasă a văzut ea cu ochii ei că așa stau lucrurile și că nu există nici cel mai mic semn de îndoială că orice punct și orice virguliță sunt acolo unde trebuie.
 
Pentru negânditorii de ziua a șaptea, care până acum au ales să își conducă viața după formula copy-paste, vin cu un sfat. Dumnezeu nu crează un pământ nou pentru unii ca ei, pentru că viața ar fi banală dacă plagiatorii nevindecați ar moșteni cerul. Acolo nu vor  mai fi nici Biblii și nici Mărturii, Testimonii, Tragedii  sau lecțiuni din care să își extragă deile, deci va trebui să gândească, iar asta se învață aici sau deloc.
Sunt convins că cei care vor ajunge acolo vor fi dintre cei care și-au folosit neuronii din dotare nu pentru a recita citate, ci pentru a înțelege sensul acestei vieți și a o trăi ca atare. Nu va fi Ellen în locul lor și nici nu vor putea da vina pe ea, dacă nu vor ajunge acolo.
Fiecare autor are vremea lui, scrie pentru vremea lui, înțelege lumea din vremea lui, este influențat de de cei din vremea lui și chiar plagiază din scrierile unora din vremea lui. Liderii contemporani au și ei sclipirile lor de inteligență, dar și limite, așa că nici din aceștia nu trebuie ca cineva să se inspire fără să treacă informația prin filtrul propriei rațiuni. Nu mai vorbesc de pastori, care sunt și ei oameni, nimic mai mult. Așadar, ce-i de făcut dacă metoda copiatului nu dă rezultate?
 
Soluția e simplă: gânditul cu propriile capete, pentru că acesta este și motivul pentru care le avem deasupra umerilor. Altfel biserica va fi plină doar de niște legume seci, cu capetele pironite spre amvoane, dar cu mintea aiurea, iar cerul va rămâne – cu siguranță, gol!
Dacă nu vreți asta, faceți o schimbare în biserică și în viața personală, cât mai curând posibil.
Altfel nu se poate!
 
P.S. Vă rog, nu mă plagiați nici pe mine. Și eu sunt om, așa că încercați să gândiți la ce am scris... nu mă credeți pe cuvânt. Acum și de aici înainte!

Comentarii   

#1 Plagiatendtimestory 19-05-2015 14:27
Articolul aste este in stilul "Cantecul Lebedei"
Un "cantec" melodic si profund dar din nefericire suna a ceea ce se numea in romania ... "Ia-ma Doamne, stinge-mi neamul".
Si tu esti tot un "plagiat" De unde stiu? Scrie aici:

Geneza 1:27
"Dumnezeu a făcut pe om după chipul Său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească şi parte femeiască i-a făcut."

Dupa cum vezi am facut copy and paste.

O copie a lui Dumnezeu care isi uita originea.
O copie a unui autor devine stiinta si invatatura atunci cand cel care foloseste copy and paste da credit celui care a produs acel "document" original.Si consemneaza autorul si lucrarea din care a fost extras acel pasaj folosit.
Copy and paste devine plagiat atunci cind "documentul" pretinde ca este original.
Tu vrei sa fii original, si reusesti dar in acest fel devii un plagiat.
Problema devine si mai grava in cazul tau pentru faptul ca tu nu numai ca esti un plagiat si nunascunzimasta dar chiar arunci cu noroi in Autorul Original care este Dumnezeu.
Biblia spune ca suntem facuti dupa chipul Lui.
Daca negi acest lucru de baza, ar fi frumos si cinstit sa nu te mai numesti Adventist. Daca nu negi acest lucru ar fi corect sa dai "credit" autorului original, sa il onorezi prin a recunoaste arta in care ai fost creat.
Simdaca tot acuzi pe Adventisti ca plagiaza si nu sunt originali,
As vrea sa vad cum ar fi viata ta cu totul originala fara sa plagiezi (ca exemplu) pe Darwin, Nietzche, Socrate, Marx, so orice filozof din lumea asta. Fi original. Ceea ce folosesti tu este numai si numai plagiat, rearanjat pe "versuri si muzica" personala care sincer... Suna jalnic
#2 copy paste fără rațiuneSpartan 19-05-2015 16:25
endtimestory,

Toți „plagiem” într-un fel sau altul când vorbim din Biblie, Nietzche, Marx, Eminescu, etc. Dar nu aici e problema, ci în faptul că plagiatorii NU vor să și gândească ceea ce tocmai au citat. Vin cu citate de fiecare dată când trebuie să dea un răspuns, dar dacă îi întrebi care este și părerea lor, dau din umeri.

Încearcă la lecțiune să pui această întrebare: Dar tu, frate X, ce părere ai? De regulă oamenii se blochează și revin la vechile obiceiuri... scrie undeva în Biblie, a zis EGW, am auzit de la cutare.
Eu nu zic cuiva să nu citească Biblia sau chiar și pe EGW, ci să analizeze critic ceea ce au citit, apoi să caute și alte surse de informare, iar în final să-și construiască o PĂRERE PERSONALĂ pe baza studiului.

Cât despre copy-paste-ul Dumnezeu - om, ori au fost vicii de transfer, ori au intervenit viruși, nu știu. Dar mă îndoiesc că Dumnezeu seamănă cu plagiatorii profesioniști tocmai amintiți.

Cât despre textul biblic, NU toată Biblia spune acest lucru... trebuie să reții că Biblia este o colecție de cărți, nu o carte, să ții minte acest lucru pentru viitor!

Așa, ca temă pentru data viitoare: spune-ți părerea ta personală despre un subiect atins, dar o părere care nu derivă din biserică ci din mintea ta. Îți propun acest lucru pentru a te verifica singur dacă gândești tu, sau gândește altul pentru tine (Moise, Isaia, Matei, Pavel , Ioan, EGW...)

Sfat valabil pentru oricine dorește să se cunoască mai bine!
#3 il pomenim pe....JEAN 20-05-2015 04:25
Cu ocazia articolului in cauza simt nevoia sa pomenesc momentul cind Ioan Buciuman a intervenit pe adventomania si a facut acuzatii de....."semidoc t". A fost valabil si atunci , e valabil si acu. Deja ma gindesc sa il propun pe I.Buciuman ca profet....macar zonal/local.

Personal cred ca ai inteles termenul de plagiat complet eronat sau ca petreci prea mult timp la TV. Din doua.....alege- o pe aia corecta.
Sau.....ar mai fi a treia varianta : ne place sa vorbim despre concepte care nu le intelegem. Cu fizica cuantica m-am edificat cu ocazia altui dialog, iar acu ne edificam cu...plagiarism ul. Mai ai si alte concepte care le intelegi pe jumatate si astept articole care sa le scoata la iveala.

In ciuda confuziei din titlu-articol-p oza am cam priceput ce vrei sa zici si nu ai dreptate in totalitate. Exista un concept religios( AZS) care te-ar ajuta sa te exprimi mai bine. Nu ti-l spun.....ca dupa aia nu mai esti original.


P.S.

PLAGIÁ, plagiez, vb. I. Tranz. A-și însuși, a copia total sau parțial ideile, operele etc. cuiva, prezentându-le drept creații personale; a comite un furt literar, artistic sau științific.

Eu te-as acuza ca il plagiezi pe Ayatolah non stop, in fiecare articol.
#4 Detalii tehniceSpartan 20-05-2015 07:31
Pentru Jean și pentru R.M.

Dragilor,

Știu ce este plagiatul și cu ce se mănâncă. Și susțin în continuare că în BAZȘ se plagiază la greu și o să spun și cum. E adevărat că am extins un pic sensul plagiatului, de la nivel de operă publicată la idei însușite de la alții, pe care le folosești personal ca să dai răspunsuri la întrebări.

Hai să le luăm în discuție pe ambele. Pe vremea când aveam responsabilităț i în biserică am observat un lucru la alții, dar pe care l-am practicat și eu, recunosc! Cum procedam dacă trebuia să fac o predică sau un „program muzical”? Stabileam un subiect, căutam câteva referiri biblice, apoi deschideam aplicația cu cărțile EGW și căutam termenii relevanți. Din pasajele găsite le selectam pe cele care mi se păreau potrivite și le foloseam. Cum?
Ori citam pasajul respectiv, ori mă foloseam de ideea de acolo în prezentarea mea.

Mai târziu, când au început să se găsească pe internet predici cu duiumul și programe de tineret gata făcute am descoperit că e chiar mai ușor decât să copiezi din EGW: luam programul gata făcut, îl printam și îl împărțeam la tineri, bucuros că am rezolvat problema.
Nici nu mă lăudam că este programul meu, dar nici nu indicam sursa!

Ei bine, am observat și observ că tehnica se folosește în continuare și atât pastorii cât și ceilalți vorbitori se inspiră copios din prezentările altora, împrumută „ilustrații” de pe unde găsesc și chiar copiază predici cu totul, personalizând doar modul de prezentare. Acesta ar fi plagiatul tehnic, care să corespundă definițiilor din DEX

Cum spuneam, mi-am permis să extind un pic sensul cuvântului, așa că l-am folosit și pentru a arăta că unii își conduc viața după tehnica copy-paste: nu gândesc ei pentru ei, ci la orice problemă caută să vadă ce zic alții, în special dau un search în Enciclopedia Generală Wikipedia. Are o problemă omul...ia să vedem ce a zis EGW! Nu știe câți sateliți are Jupiter... nu-i nimic, sora i-a numărat în viziune. Ce să mănânc, cum și cât să dorm, de câte ori să ai relații intime cu partenerul...?? Știe Ellen mai bine, de ce trebuie să îmi bat eu capul.

Stimați domni atât de atenți la definiții. A-ți conduce viața strict după ideile altora, da, este o formă de plagiat spiritual.
A lăsa mintea ta la o parte și a răspunde numai cu citate, de asemenea arată că ai o problemă.
A nu avea nici o părere personală, fiind de acord în totalitate cu ceea ce au spus sau scris alții înainte, tot un soi de plagiat moral este.

Special pentru Jean și Roland Mo: am vrut să folosesc litere italice pentru cuvântul „plagiat” tocmai pentru că i-am dat un sens mai larg, dar cel puțin în titlu nu s-a putut, așa că am renunțat. Dar sper că în urma acestei adăugiri domniile voastre au înțeles ceea ce vreau să transmit.
Dacă nu puteți să asimilați decât sensul strict tehnic al acestui cuvânt jumătate de articol nu este pentru voi așa că îmi cer iertare și o să încerc în alte articole să fiu mai explicit
#5 detalii pt cei batuti in cap...realistul 20-05-2015 11:57
Din prima citire a articolului tau,am inteles la ce fel de plagiat faci referire,si recunosc ca si eu am folosit fraze,si idei construite de altii. Mai rau este ca si in rugaciuni se folosesc expresii comune,ca si cand rugaciunea ar fi o poezie.Ne copiem unii pe altii intr-o veselie,parca suntem niste papagali ce repetam la nesfarsit tot ce auzim la altii.

E bun articolul dar ,e greu sa recunoastm ca am devenit penibili,in incercarea de ne da importanti.
#6 Unitate vs. UniformitateNg 20-05-2015 13:13
O mare parte din activitatea religioasă a credinciosului este repetitivă. Astfel că oricât ar fi cineva de inventiv tot se va repeta la un moment dat. Dau exemplu rugăciunea pentru masă. Cât poți să răsucești cuvintele ca să sune altfel? Apelezi la dicționar, la neologisme etc. dar dacă forțezi nota devii penibil, vorba realistului. Și cum filologi sunt foarte puțini, toate rugăciunile repetitive, de dimineață și seară, pentru masă, publice la biserică, se învârt în cerc restrâns de cuvinte și expresii.

La fel se întâmplă și cu diversele formule folosite la adunările publice. Să zicem că renunțăm la ele. Ce punem în loc? Altele. Care după ceva timp devin și ele perimate. Nu poți fi atât de inventiv pe cât cere situația.

Oricât de dotat intelectual ai fi, nu poți fi 100% original. Pornind de la stadiul de nou născut, omul se dezvoltă imitând. Unii rămân pe viață în șablonul acesta. Alții încearcă la un moment dat să facă și altfel. Dar și aici: celor mai puțini le iese, cei mai mulți se fac de râs cu ”inovațiile”.

Rămânând la rugăciune, cred că nu e așa gravă forma construcției de cuvinte folosite cât ideile. De exemplu rugăciunea: ”Doamne, ajută-ne să fim...., sau să facem...., CA SĂ FIM MÂNTUIȚI! poate fi corectă gramatical, dar prin ea rugătorul propune lui Dumnezeu să-l mântuiască ca plată pentru ceea ce este sau face el, în condițiile în care mântuirea se acordă în cu totul alt fel.

Pe vremuri ieșeai cumva la oraș și prindeai vreo vorbă cu care te mândreai în sat la tine, deveneai așa zis original. Astăzi, cu internetul și globalizarea nu mai poți piti sursa unui cuvânt, a unei expresii, a unui comportament, a unui crez. Ești citit de la o poștă că vorbești ca X, că faci parte din grupul lui Y, etc.

Uniformitatea e bună de multe ori. Dar Biblia propune unitate, nu uniformitate. Fiindcă dezideratul unității este foarte greu de atins, majoritatea se mulțumește uniformizarea. Și cred că Adi contestă tocmai această atitudine fiindcă produce condiții de robie și exploatare.
#7 intrebare....JEAN 20-05-2015 13:58
Daca folosesti masina, bicicleta, carutza sau.....daca "ti se invirt rotitele" ....platesti drepturi de autor celui care a inventat roata? (nu e ideea mea.....dar e buna)
#8 @JEANCrichton 20-05-2015 14:31
Nenea JEAN, o gluma mai penibila nu ai gasit ?
#9 Lipsa de idei și viața de zi cu ziSpartan 20-05-2015 17:02
Mă surprinde (ar trebui oare) îngustimea argumentelor contra ideii că există lipsă de originalitate din biserică. Ng a înțeles bine că am tras un semnal de alarmă contra uniformizării, deoarece e dovedit că este dăunătoare intelectului. Atunci când recită cei de la amvon frazele consacrate, nici măcar 1% din creier nu muncește, deoarece a devenit o obișnuință.

Dar nu formulele consacrate sunt cele mai dăunătoare, ci lipsa părerilor personale, lipsa curajului de a spune cum vezi tu o anumită problemă. Asta e cea mai mare durere, să vezi oameni care evită să aibă o opinie și sunt în stare doar să recite ce au învățat de la alții. Mă car de ar rosti adventiștii fraze pe de rost la amvon sau la rugăciunea pentru masă... atunci problema ar fi minoră.
Dar din păcate cei care spun poezii fără rimă când sunt în fața bisericii o fac și în discuțiile personale.

Întrebare pentru Roland MO: Ar trebui să aibă membrii adventiști păreri proprii și personale la studiul biblic și în alte probleme doctrinare sau trebuie musai să fie 100% de acord cu EGW și manualul bisericii
#10 100%Ng 20-05-2015 18:23
Adi,
Înțeleg din articolele tale că tu ai studiat mai în amănunt unele probleme care la un moment dat nu ți-au mai fost confortabile în experiența ta religioasă în sânul bisericii tale.

Crezul și implicit practica actuale sunt rodul multor ani de experiență a bisericii, timp în care s-au cristalizat doctrinele, scopurile, formele... În toată această perioadă de așezare a lucrurilor EGW a avut un rol hotărâtor. Am părerea că ea chiar și-a făcut treaba în timpul ei. Dacă privim lucrarea ei prin prisma timpului prezent, posibil că anumite aspecte nu mai corespund, dar privită la timpul ei, a fost un reformator. Numai în pielea ei să nu fi fost în vremurile acelea. Uite cât zbucium ai tu în ceea ce vrei să faci, și parcă vorbești la pereți. Ea a pățit mai rău, și nu atât cu membri de rând cât cu conducerea. Adu-ți aminte numai de CG-Mineapolis-1 888. Cât a trăit s-a zbătut. După moartea ei, biserica și-a făcut de cap. Vezi numai modelul de conducere...

Problema actuală nu o văd neapărat în greșelile ei, astfel să nu mai fim de acord 100% cu ea, ci în faptul că biserica, deși trâmbițează darul ei profetic, calcă grosolan mesajul ei, la toate nivelurile organizației. Și asta din interes, din rea voință, din nepăsare, etc. Sincer, tu nu prea ai avea ce să scrii dacă biserica s-ar alinia mesajului ei.

Astăzi poporul nu mai citește, nici măcar EGW, care e cerință obligatorie pentru candidatul la botez, pentru pastori și slujbași, darămite alte cărți, studii, etc. Și nici Biblia. Majoritatea membrilor actuali provin dintre frații ortodocși. Au intrat în Biserica Adventistă făcând modificările minimale de crez și practică, și atât. Felul de raportare la învățătură este același: o înșiruire de tradiții, ”așa e bine, maică”, fiecare cum i se pare mai potrivit și comod. De ce să-și bată capul? Unii frați susțin cu tărie că o anumită expresie sau învățătură e scrisă în Biblie sau în SP când de fapt nu e. Și nu verifică nici când sunt confruntați.

Atât Biblia cât și SP reclamă studiu atent, nu doar citire superficială. Trebuie să-ți pui mintea la contribuție ca să interpretezi corect mesajul la timpul și locul tău. Azi poporul se mulțumește doar cu ce primește gata mestecat, e cel mai simplu. Și la așa popor, așa păstori. Nu e de mirare că suntem furați pe față și la buzunar și la suflet.
#11 Vinovatul fără vinăSpartan 20-05-2015 18:32
Ng,

Nu comentez în nici un fel activitatea EGW de acum 100 și ceva de ani pentru că nu am trăit în secolul 18. La vremea ei a fost o persoană care a schimbat lumea, are merite incontestabile. Dacă ar fi totuși să critic ceva de atunci, dar cu ochii de acum, ar fi faptul că a lăsat să se înțeleagă adesea că vorbește de la Domnul, dar de fapt nu întotdeauna acest lucru era real. În plus, s-a dovedit că s-a inspirat copios din scrierile altora, chiar dacă pe atunci nu era atâta strictețe în ceea ce privește copyright-ul.

Problema nu e la EGW, ci la contemporanii noștri care consumă scrierile ei pe nemestecate, dimineața, la prânz și seara, încercând să se convingă (și să ne convingă) că chiar și în anul 2015 părerile Ellenei sunt 100% de actualitate.
Biserica ar avea nevoie acum de o Ellen nr.2, cu mult mai multă relevanță pentru anul în care trăim. Scrierile EGW ar trebui duse la renovare ( nu neapărat aruncate).

Problema nu e la cel copiat (citat) ci la cei care plagiază sau citează fără să gândească!
#12 Adi Tendtimestory 20-05-2015 19:45
Te rog nu mai folosi cuvantul "plagiat".
Cel putin in comentariile tale la acest articol. Cu adevarat devii... Comic (cel putin).
In ideea ta absurda si incapatanat ca orice ai zice ai dreptate, treci orice granita a bunului sens.
Cu acest articol ti-ai dat examenul si sincer ai ramas corijent... cel putin la literatura.
Si ca sa faci dovada ca intelegi cu adevarat cuvantul pe care bag seama ca il iubesti, te rog de axi inainte sa nu mai folosesti ABCdarul limbii romane si nici tabla inmultirii,pent ru ca dupa spusele tale si acela este un plagiat.
Oamenii le folosesc zi de zi fara sa gandeasca la ele. Te rog nu mai repeta aceasta greseala. Fi oroginal.
#13 între cuvânt și idee...Spartan 21-05-2015 06:36
Endtimestory,

Ar fi mai benefic pentru toată lumea dacă ai lăsa în pace ambalajul (cuvântul) și ai comenta (dacă dorești) ideea. Din păcate pentru tine am citit destul la viața mea și stau bine și cu gramatica; am explicat deja mecanismul prin care se alcătuiesc predici și programe de tineret din citate puse cap la cap, care chiar se încadrează la definiția plagiatului. Că pe tine te deranjează că am extins sensul termenului, asta e treaba ta, alții au înțeles ideea.

Referitor la utilizarea citatelor, aici e ceva de nuanțat: într-o lucrare de diplomă, de pildă, ai voie să citezi cât vrei și pe cine vrei, cu două condiții:
1. Să menționezi sursa
2. Să folosești citatul pentru a argumenta ideea ta ORIGINALĂ!!!

Durerea noastră este că în biserică se folosesc citatele nu numai pentru a argumenta o poziție personală (ceea ce ar fi absolut normal, toți o facem!!! ci pentru a da răspunsuri sau pentru a alcătui predici în care autorul NU are nici o părere personală.

Asta am vrut să spun, că nu Gheorghe, Costică sau Maria vorbesc, ci vocea lor enunță direct vorbele Ellenei sau a altor autori, fără nici o trecere prin filtrul propriei rațiuni.

E adevărat că sunt și vorbitori care nu abuzează și folosesc citate în mod corect, emițând pe baza lor păreri proprii. Dar marea masă a membrilor adventiști fac doar copy-paste, nimic mai mult.

Aștept să mă contrazici!
#14 ?!!!!JEAN 21-05-2015 07:02
Citez pe Crichton:
Nenea JEAN, o gluma mai penibila nu ai gasit ?


Nu am glumit
#15 plagiatu care ne baga in boale....JEAN 21-05-2015 07:20
plecind de la definitie.....

PLAGIÁ, plagiez, vb. I. Tranz. A-și însuși, a copia total sau parțial ideile, operele etc. cuiva, prezentându-le drept creații personale; a comite un furt literar, artistic sau științific.


....cercetind mai departe....

Plagiarismul are de-a face(sper ca am scris corect) cu furtul intelectual al unei proprietati intelectuale care este protejata prin legile dreptului de autor. Exact ca o inventie . Absolut toate formele de exprimare cad sub incidenta plagiarismului atita timp cit "originalul" este inregistrat cu drepturi de autor.
Tot ce zic aici se gaseste pe http://www.plagiarism.org

Toate dudele si aberatiile religioase (idei, doctrine, traditii, limbaj de lemn, predici reciclate, prezentarile Ayatolahului) nu intra sub incidenta plagiarismului atita timp cit nu au fost inregistrate undeva la momentul initial/primord ial/cind l-a trasnit ideea.

Sau.....daca imi iau ca username de exemplu Spartanul si imi fac un website 99.9 % identic cu adventomania.ro nu ai ce sa faci absolut nimica daca nu ti-ai inregistrat/omo logat aceste doua branduri.

Intreg articolul tau nu are a face cu plagiatul. Sunt alte doua concepte care ar aduce lumina in ideile tale.

Daca vrei sa disutam de plagiat serios in bisierica (pe proprietate intelectuala inregistrata/om ologata).....es ti departe tare de tot.
#16 @RolandMoJEAN 21-05-2015 07:22
Ce inseamna...."ne uronaților,impe nibililor"?
#17 Adi T.endtimestory 21-05-2015 07:33
Citez:
"Astept sa ma contrazici"

Serios? Cu fapte sau fara fapte, cu dovezi sau fara principalul e sa ne contrazicem. Pai sa vedem...
Sustii ca sunt oameni care fac predici folosind idei din EGW eventual idei din Biblie si ei nu au nici o parere personala la subiect.
Aceiasi problema si despre cei care fac programe muzicale.

Nedumeririle mele sunt urmatoarele. I-ai intrebat daca au si idei persoanale la subiect si ei au zis ca nu?
Ai facut cumva un sondaj printre ei sa veti cati au idei personale in subiectele,expu se si cati nu?
Ai facut cumva un studiu cu notite ca sa vezi in ce zile, la ce subiecte si cat la suta din expunere a continut plagiat simcat a fost original.
Poti sa expui acest studiu ca dovada a convingerilor tale?

Eu cred ca e numai o idee a ta, asa din senin ca cei care contribue la biserica cu orice idee, predica, program muzical, raspuns la lectiune, etc. O fac numai ca sa se afle in traba, ei neavind nici un gand personal despre ce vorbesc..

Si ca sa te contrazic, iti recomand ca la scoala de sabat sa urmaresti ca cei care participa sunt aceiasi oameni intotdeauna sabat de sabat si aia care n-au habar nu raspund de nici un fel. Sunt numai figuranti acolo.
Ce zici? Esti de acord cu mine?

Si acuma am sa fac uj copy and paste special pentru tine:

"Oameni cu minte slabă se complac în a despica firul în patru, a critica, a căuta după ceva ce să pună la îndoială, crezând că aceasta este un semn al puterii de pătrundere; dar, în schimb, aceasta dovedeşte lipsă de curăţie şi înălţime... Cei care aleg să adune îndoieli, necredinţă şi scepticism nu vor avea experienţa creşterii în har sau spiritualitate şi sunt nedestoinici pentru solemna răspundere de a duce altora adevărul. – {4M 444.3}

I sa imi spui e plagiat sau nu. Iti promit ca l-am citi si rascitit si daca nu as crede ce spune acolo nu l-as fi scris aici.
Si ca sa adaug parerea personala, sincer cred ca ti-se povtriveste de minune.

Asa-i ca sunt un plagiator?
#18 definiții... definițiiSpartan 21-05-2015 11:06
Jean,
Este corectă argumentația ta despre plagiat. Dar același DEX pe care îl găsim pe net arată că există oficial și un sens mai larg, adică se indică faptul că plagiat este sinonim cu copiat. Uite ce scrie:

PLAGIÁ vb. a copia. (În romanul lui l-a ~ pe ...)
Sursa: Sinonime (2002)
#19 Eu copiez, tu copiezi, el copiază, noi copiem, voi copiaţi, ei, ele ""plagiaza""AL CAPONE 21-05-2015 20:27
..
Am citit cu atentie comentariile la toti.

Concluzie: sunt vreo"" doi ,trei ...de Gica contra .

De ce ? Sa dispara subiectul "in sine .
Ordin de la imparatie sa bage bete in roate.

Se discuta asa de mult de cuvantul plagiat ,parca acum a-ti descoperit focul !
#20 Cel mai mare plagiat din sec. X I X ....AL CAPONE 21-05-2015 20:38
..
http://www.nonsda.org/egw/rom/index.html
#21 Mafiotul... Al caponeendtimestory 21-05-2015 21:10
Si ma rog cine este imparatia, si la ce fel de ordine tte referi?

Aberatii.... Aberatii

Hei nu ma baga in seama.
Sunt doar un gica contra
#22 esența ne interesează!Spartan 21-05-2015 21:12
Al Capone, bine ai revenit!

Te-ai prins cum e poanta: vorbești despre plagiat pentru a evita să vorbești despre esența plagiatului!
#23 Problemă și soluțieNg 21-05-2015 21:44
Se face prea mare risipă de timp și energie comentând folosirea de către Adi a cuvântului ”plagiat”. Cred că toți cititorii articolului au prins care este ideea, de fapt.

În fond, orice grup uman, indiferent pe ce bază este constituit, are în componența sa câțiva inși care știu de capul lor și-și fac treaba, ducând grupul înainte, apoi cei mai mulți care nu deosebesc stânga de dreapta și care îngroașă statistica, și măcar un Gică Contra, care e mai tot timpul împotrivă, realizând echilibrul. Oricât ai mări grupul, de fapt adaugi la cei din mijloc.

În aceste condiții, articolul de față și cele anterioare, se lovesc de pereți. Este exact problema descrisă în Apoc.3 când Dumnezeu exclamă: ”O, de ai fi rece sau în clocot!” Adică, O, de ai fi la jug sau la frână!

Rezultatul demersului lui Adi cu articolele de aici este incert deoarece:
- efectul lor asupra celor ce trag la jug este practic nul fiindcă ei sunt puțini și astfel surmenați cu activitățile de producție și întreținere a colosului, și n-au timp de training;
- efectul asupra celor cu frânele este nul fiindcă ei oricum n-au interes ca treaba să meargă după mintea celor de la jug;
- iar cei din gloata cea mare nu citesc pe aici.
Asta în cazul laicilor.

Ar fi o așteptare de la pastori, așa cum Adi a mai spus, dar... aceștia sunt interesați ca treaba să meargă doar în anumite limite de ritm deoarece:
- dacă oamenii sunt motivați și activi în mare număr, crește exponențial volumul de muncă pozitivă al pastorului în afara colectivului;
- dacă oamenii sunt nemulțumiți, nesatisfăcuți, etc. crește iarăși volumul de muncă al pastorului pentru susținerea colectivității în interiorul ei.
Și cum orice om caută în jobul lui să obțină maximum de profit cu minimum de efort, pastorii se îngrijesc să mențină climatul bisericii între punctele critice de minim și maxim, ca să treacă luna cât mai fără probleme și să-și ia salariul. Sper să fie din ce în ce mai puțini din aceștia, deși...

Mai mult: sesizez că Adi scrie articolele puțin cam pătimaș, și lasă impresia că face tot posibilul ca să găsească pete negre peste tot. Asta produce erori care sunt taxate de comentatori, dar și de vizitatori. Sunt mulți care rezonează cu Adi privitor la problemele ridicate, le suportă pe pielea lor, vor ceva mai bun, dar care, dacă Adi ar ieși în piață pentru miting, nu se vor alătura lui din cauza felului în care se manifestă. Poate de-aia sunt și puțini comentatori pe blog.

Oamenii au nevoie să fie conduși. Un bun conducător este un vizionar. El vede măcar cu un pas înaintea celorlalți și le zice ”hai să facem așa!”. Propun lui Adi și celorlalți să comentăm nu numai bubele ci și ce soluții am vedea pentru repararea lor. Să încercăm să fim parte din soluție și nu din problemă. Și cred că mai mult la nivel individual. De ce?

Adi sesizează niște anomalii. Noi le citim, le comentăm, îi întindem o mână sau un pumn, dar oricăt ne-am zburli la sistem, biserica este un mamut format așa în mulți ani, care ne înghite. N-ai nicio șansă. Bâzâi, și atât. Cineva, nu mai știu cine, a zis că cea mai mare forță de pe pământ este o idee căreia i-a venit timpul. Dacă a venit timpul pentru schimbările cerute de problemele evidențiate de Adi, acestea se vor produce. Dacă nu, nu. Istoria nu o face Adi, sau noi, sau biserica, sau papa. Istoria este în mâna lui Dumnezeu, și se va derula după voia Lui chiar așa prost cum o vedem. Încă n-am ajuns la fundul gropii. Încă se poate mult mai rău de atât. Trebuie inevitabil să se ajungă la situația descrisă de Biblie ca fiecare credincios să trăiască prin credința lui, și să doarmă așa cum și-a așternut.

Iată și un articol sub semnătura lui Nicu Butoi din revista Semnele Timpului, noiembrie 2014, numit ”Cum pot să fiu acceptat de Dumnezeu?” Apreciați dacă acest om, pastor, vorbește bine sau nu. Și dacă da, cine îl aude?...
#24 Problemă și soluție — Ng ...AL CAPONE 21-05-2015 22:24
..
Noi suntem platitori" de taxe .

Cine profita de aceste taxe" ...au datoria sa gaseasca solutii la problemele enoriasilor.

De fapt ,de ce sunt platiti ?

Dar tocmai domniile lor ,creeaza cele mai mari probleme .
Cum este in politica ,la fel este si in religie.

Dar va asigur ca se va rupe firul" cat de curand.
Mai repede decat credeti.

..
#25 Bun articolOM-crestin 21-05-2015 22:46
sa bage la dovelac absolut totii... lasati vrajeala cu definitia plagiatulu si bagati in dovleac esenta articolului propus de Autor. Su
#26 La origineNg 21-05-2015 23:30
AL CAPONE,

Pastorul nu a avut statutul actual de la început. El era un om care avea o ”chemare” și abilități pentru a vesti Evanghelia celor neștiutori. Aceștia se convingeau de Adevăr și se alăturau bisericilor locale conduse de prezbiteri. Iar pastorii mergeau mai departe. Ulterior, cred că prin anii 1920-30, odată cu înființarea Manualului Bisericii, prin acest document s-a schimbat statutul pastorului, acesta devenind slujitor al bisericii. De atunci activitatea lui nu mai este 100% pentru înaintarea Evangheliei în lume, ci peste 80% pentru întreținerea membrilor și a sistemului, după cum se vede azi. Este normal ca membrii să aibă pretenții de la pastor să le facă și ghetele deoarece sistemul l-a făcut slujitor al membrilor, și bine-nțeles exprimarea ta că suntem plătitori de taxe are sens. Dar de la început n-a fost așa. Noi suntem învățați că ”taxele” sunt sfinte, închinate Domnului, și nu avem voie să le cheltuim în folosul nostru deoarece sunt pentru înaintarea Evangheliei. Dar câtă vreme statutul oficial al pastorului ca salariat din aceste taxe este cel explicat mai sus, rezultă că noi ne primim înapoi taxele prin slujirea lui în interiorul bisercii. Așa că și biserica greșește nefiind consecventă în interpretarea Scripturii și a SP, și noi greșim interpretând Zeciuiala ca taxă. Dar până să audă CG despre asta și să fie de acord să facă modificarea necesară în Manual, cred că se va întâmpla depășirea pragului critic de suportabilitate a prostiei și vor rămâne fără finanțare. Oamenii își vor lua curajul să verifice dacă li se întâmplă ceva dacă nu mai cotizează (exact ca în povestea cu găinile cărora li s-a îmbătat cocoșul și n-a mai cântat ca să răsară soarele).
#27 Problema...endtimestory 22-05-2015 01:39
AL CAPONE...

SI ma rog de unde stii ca se va rupe firu?

Aaaa prin credinta.... Si speranta. Uite ba... Exact ca la biserica.

OM... Crestin...

Nu foarte de mult se vantura ideea ca cei care fregventeaza biserica sunt spalati la creier, indoctrinati, invatati sa se opuna, sa bage bete in roate.... cu alte cuvinte nu au de ales.
Ori fac asa ori daca nu..... ?

Cum e cu fraza asta?... "Sa bage la dovleac toti... Lasati vrajeala... Bagati la cap esenta (era sa zic doctrina) articolului"

Si daca nu?.... Ce o sa se intample?
Ce zici tu suna a lupul moralist... Sau un om fara morala.
Cum vrei sa o iei
#28 Punctul pe iSpartan 22-05-2015 07:10
Ng,
Trebuie să-ți mulțumesc pentru analiza pertinentă pe care ai făcut-o la #23. Din pdv sociologie descrie foarte bine adevărul și arată (mai mult sau mai puțin) spre celebrul clopot al lui Gauss. Ca să schimbi distribuția valorilor într-un grup trebuie să depui foarte multă muncă de educație, iar asta în nici un caz nu se face în biserici și ai spus foarte bine de ce: în primul rând pentru că nu se dorește.

Mare adevăr spui și în ceea ce privește „tonul” articolelor mele. Câteodată mă înfierbânt când văd atâta delăsare intelectuală și las să se vadă asta mai mult decât ar trebui. Când unii îți tot freacă ridichea (am unii prin comunitatea mea) mai simți nevoia câteodată să le dai o replică pe măsură (inclusiv articolul de față). Dar nu acesta este motivul principal pentru care am scris atât de mult despre „petele negre”, deși nu îmi face plăcere să scriu despre ele.
Motivul este altul: am încercat cu alte ocazii să construiesc ceva și nu a mers, așa că mi-am dat seama că trebuie început cu altceva: deconstrucția. De fapt, pe la începuturile lui, acest blog avea ca deviză următoarele cuvinte: „Instanța miturior și prejudecăților contemporane adventiste” și era gândit ca un fel de Mythbuster, făcut cu scopul de a demasca erorile și viciile adventismului.

Așa, doar așa am reușit să rezonez cu o parte din nemulțumiții din biserică, dar, foarte adevărat, cu o minoritate care este mai vehementă decât restul. Nemulțumiții moderați, așa cum ai spus, aprobă multe lucruri... dar se țin de o parte.

M-am gândit și eu îndelung la remedii și vreau cu toată inima să vină timpul în care să trec de la deconstrucție la implementarea unor soluții care să aducă roade. Un punct în această direcție este deja câștigat: există sincope, greșeli și neînțelegeri, dar cumva acest blog a reușit să cristaleze o comunitate care se poate transforma într-o masă critică, iar acest lucru se va întâmpla atunci când o bună parte din „moderați” vor decide că acest demers li se potrivește și lor.

Ei bine, către acest următor pas vreau să mă îndrept, însă am constatat că nu este ușor. Motivul este simplu: nu poți să fii și cu biserica și cu schimbarea. 90%, poate chiar 95% dintre adventiștii nemulțumiți ar dori schimbări, de la moderat la radicale, dar în interiorul bisericii. Ori acest lucru nu este deloc ușor, deoarece biserica (adică pastorii și liderii ei) nu vor acest lucru. O biserică educată este dificil de condus de către niște mediocri, iar puțini dintre liderii adventiști se ridică deasupra acestui nivel (iarăși apelez la teoria clopotului lui Gauss). Cel puțin 80% dintre pastori fac parte din acea categorie care se mulțumește cu starea de acum: ei se fac că vorbesc inteligent, mulțimea se preface că ascultă activ; ei își primesc salariul iar membrii... confort spiritual, în sensul că și-au luat porția de spiritualitate în săptămâna respectivă.

Alte soluții:
Unii dintre cei care au fost la Rin Grand Hotel știu despre un proiect al meu - antiprost.ro - un site care acum e în lucru (d-aia nu am pus link direct, e gol) în care să uit de demolări și să aduc soluții, atât la nivel spiritual cât și în domeniul dezvoltării personale. Dar și aici se va întâmpla ceea ce spuneai: marea majoritate nu citește. Există și un avantaj, e clar, atragerea unui număr mai mare de „moderați”.

În ceea ce privește viitorul acestui blog, inclusiv aici vreau să scad procentul cu deconstrucția cât mai mult, dar am observat că cererea cea mai mare este pentru circ și pentru sânge: dacă mâine ar mai pica pe bec un pastor, cu cât ar fi mai sus cocoțat în ierarhie cu atât mai mult ar crește rating-ul. Am urmărit numărul de cititori în ocaziile în care am dat drumul la astfel de dezvăluiri: aproape instantaneu traficul s-a triplat. E greu să dai pâine când se vinde bine circul!!

Concluzii:
- este foarte, foarte greu (dar nu imposibil în timp) să educi masele. Dar cu așteptări rezonabile, evident! Și cu multă răbdare.
- este imposibil să reformezi o biserică. Absolut imposibil!!! Ce se poate face este să deschizi mintea la cei maxim 20% care gândesc (vezi principiul lui Pareto), iar cu ei să construiești ceva nou, durabil. Așa s-a întâmplat întotdeauna cu dizidenții dintr-o mișcare religioasă.
- cu „Gică contra” nu ai ce face. Psihologic, aceștia sunt simplu de înțeles: vor să iasă din anonimat și dacă nu pot altfel, aleg să contrazică totul ca să se evidențieze într-un fel.

Doamne-ajută!
#29 re pt endtimestoryOM-crestin 22-05-2015 12:49
Nu se întâmpla nimic, comunitatea dvs ramâne nefrecventabila , predicatori dvs ramân niste goarne stricate pe care nimeni nu-i asculta, si nici nu-i va respecta vreodata, ma refer la noiii cei din exteriorul cultului dvs. Si desigur, prejudicile aduse Sfintei Evangheli vor deveni si mai imense si imposibil de recuperat daunele pricinuite. In dovleci sa bage cei care se lauda fi "alesi speciali" Marea masa nu ma intereseaza nici sa o ajut iesi din cult nici trezi... isi merita soarta fi mulsa fara mila de bastani. Eu doresc , astept o teologie de calibru, teologi responsabili a carui autoritate sa fie si ea autentica, dar ce sa-i faci.. copiatul -i din pruncie a doua natura a te-ologilor...

In privinta moralei... ce are sula lu Ilici cu prefectura ...
#30 nu cred ca veti avea solutiOM-crestin 22-05-2015 12:56
optime, religia (cultele instutionalizat e) nu este reformabila, daca Dumnezeu ar investi un om cu puteri apostolice pt a ajuta la progresul teologic, întelegerea mai corecta a scripturilor si expunerea ei cu puterea Sfântului Duh, primi care ar prigoni acesti reali trimisi ai Domnului vor fi oile din staulul cultelor, pastori vor asmuti câini ai sfâsia. Totii cei care sunt inca tinuti in staul, in culte, trebuie sa stea acolo, nu este timpul sa iasa din cult, comiteti o mare eroare care va costa scump.
#31 Uite SolutieCrichton 22-05-2015 23:08
Ng scria in comentariul #23 ca ar trebui sa oferim niste solutii la problemele pe care Adi le prezinta.

Hai sa luam tot adventismul si ce reprezinta el, sa'l analizam bucatica cu bucatica. Dupa care incepem reformarea. Se ia tot ce este vechi, opus societatii din secolul 21 si ramas inca in puritanismul din secolul 18, si il dam la o parte. Il aruncam si nu ne mai intereseaza de el.

Dupa care mai cautam si coruptia introdusa de pacat si o dam si pe ea la o parte.

Si cu ce ramanem la urma luam si mai adaugam si ceva nou care sa atraga clienti si uite asa redescoperim adventismul.



Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaau, sa il asteptam pe Doamne Doamne, sa vina el sau sa trimita pe cineva sa dea vreo doua palme membrilor bisericii, asa ca sa se trezeasca.
#32 Adventismul sau adevărul?Spartan 23-05-2015 06:23
Citez pe Crichton:

Si cu ce ramanem la urma luam si mai adaugam si ceva nou care sa atraga clienti si uite asa redescoperim adventismul.


Crichton, avem nevoie de adevăr, nu de adventism. Am îmbrățișat adventismul pentru că un timp am crezut că este sinonim cu adevărul.
Nu adevărul trebuie să evolueze în a se potrivi cu adventismul, ci adventismul trebuie să caute și să descopere adevărul, dacă vrea să intre și în secolul următor!!!
#33 @Adi T.Crichton 23-05-2015 17:49
Adevarul nu este un lucru fix. Adevarul meu poate fi diferit de adevarul tau sau al orcarei alte persoane.

Deocamdata pentru mine adevarul este ca nu avem nevoie de religie. Sau, nu avem nevoie de dogmele pe care religia le impune.
#34 Tara arde-n foc,si biserica azs se piaptanarealistul 24-05-2015 04:32
Citind ultimul com al lui Roland Mo,pe care sincer il apreciez ca unul realist,am dat titlul la com meu.

Cand sunt ucisi crestinii in jurul nostru,cand vedem toate amenintarile din toate partile,pastori i nostri aleg sa se plimbe in excursii,deunez i in Israel,acum in Turcia,si urmeaza apoi in SUA la conferinta generala sa aprobe punerea mainilor pe capul femeilor'' vrednice de pastorite.''

Asta era singurul si cel mai stringent lucru de care mai avea nevoie biserica. Si sa vedem la urma ce snur o sa mearga treaba,cand o canta '' gaina cocoseste''!!!

Atunci e acum, sa vedem cu cine se incepe actiunea,sa vedem lupte,si sforarii,barfe si subiecte de cancan,si uite asa o sa ne surprinda evenimentele finale fara sa observam.

Ne da dracu de lucru la interior sa nu lucram la exterior,cu semenii si cu cei saraci,ca daca ar invia maica Teresa,ar muri din nou subit, vazand ce prioritati are biserica azi.

NU SUNT MISOGIN,RESPECT SEXUL FRUMOS,dar nu sunt de vina ele ca noi barbatii suntem asa de prosti in direct si in reluare,cand cu biblia in mana ratacim in intuneric.

Daca o persoana de sex feminin vrea sa faca lucrare misionara ,de caritate, ori medicala,cine o retine,ce rol are o mana pusa pe capul ei?,daca o trimite Isus nu e suficient ??? Si totusi cand a gresit biserica pana acum,ori de -acum inainte ?
#35 Copy and pasteNg 24-05-2015 10:25
Bravo, Roland Mo, ultimul com,
Bravo, realistule, #34,

Pe când eram în clasele primare și colegii nu-mi mai spuneau pe nume ci pe clasica poreclă –pocăitul-, mă bucuram în sufletul mau când auzeam vreun ortodox că apreciază pe adventiști zicând: ”Băi, ăștia măcar au o zi, și SE AJUTĂ ÎNTRE EI!” Și așa era. Nu erau gesturi mari, dar mici și dese.

Ba mai mult, îmi amintesc cum biserica mea făcea acțiuni în folosul comunității, cum ar fi zidirea dispensarului și altele. Practic, muncă voluntară. E adevărat că biserica, atât la nivel de organizație cât și la nivel de individ, se lupta pentru supraviețuire în regimul comunist opresiv. Apoi, nici bani mulți nu aveai, nici voie să faci construcții ori afaceri. Așa că nevoia de a face ceva era refulată către acțiuni în folos comun.

Timpurile s-au schimbat și și-au pus amprenta pe individ indiferent ce crede, în ce cercuri activează, și astăzi gardurile sunt mai scumpe, mai înalte și mai opace, cu porțile încuiate cu cifru, cu alarme, cu uși metalice la apartamente și cu card de autorizare la intrarea pe scara blocului, etc.

Am în biserică o soră în vârstă care nu prea frecventează întâlnirile de Sabat, și o altă soră căreia îi place să facă vizite și să aducă bucurie pe unde merge. Cea din urmă a găsit de câteva ori consecutiv poarta primeia încuiată, așa că atunci când a reușit să o întâlnească i-a spus: sora, dacă ții poarta încuiată, nici eu, nici alții nu te pot vizita să-ți mai alunge din singurătate. Se vede treaba că și cei care ar putea face pe Madre Teresa s-au împuținat dramatic, și cei care ar avea nevoie de serviciile ei se feresc. Și mai este ceva: Dacă investești într-un act de caritate, într-o acțiune de muncă voluntară, etc, se găsește cineva să profite grosolan și să-și deconteze în folos propriu costurile și realizările acțiunii. Adică tu muncești și cheltuiești, și altul ia banii și laudele. Asta descurajează dramatic pe om indiferent cât de credincios ar fi.

După 89 fiecare se luptă pentru el, și credinciosul, și biserica. Am construit biserici mari care înghit sume mari pentru întreținere (ce să mai pui pentru săraci că noi suntem mai săraci ca ei). Slujirea, la biserică măcar, este abandonată (să mai facă și alții) (dacă ar fi slujbele pe bani poate ar fi ceva înghesuială).

Dar tocmai aici Evanghelia și exemplul lui Hristos au ceva de spus.
Interesant că Isus n-a condamnat faptul că iudeii petreceau parte din Sabat la sinagogă când aveau poruncă să nu-și părăsească locuința în Sabat, nu i-a condamnat că aveau robi, nici chiar că aveau mai multe soții, și altele..., ci le-a cerut contemporanilor lui ca indiferent în ce stare juridică, civilă, etc se află la un moment dat, să acționeze responsabil, în folosul aproapelui, măcar iubindu-l CA PE TINE însuți. De fapt Isus nu a condamnat nimic în mod direct, El spunând că nu a venit să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin EL. A trăit detașat de felul de viață al lumii, dar implicat total, până la sacrificiu, în viața ei.

Restul: forme, tradiții, orgolii bărbătești sau femeiești, legiferări.... toate sunt GARGARĂ, pierdere de timp și alte resurse. Cică pentru buna funcționare a organizației. Care organizație? Care Îl fură zi și noapte pe Dumnezeu de Oameni, Capacități și Resurse, de fapt de replici copy and paste ale lui David Livingstone și Madre Teresa.

You have no rights to post comments