Cine-mi fură cașcavalul?

Bisericii îi tremură chiloții. De frică, evident!
Cred că este prima dată după ieșirea din comunism când bisericii îi este cu adevărat frică. Îi este teamă de membri, îi este teamă de pastori, ba aș putea zice că îi este teamă de ea însăși. Nu știu dacă și voi ați sesizat acest lucru, dar mie mi-au sărit în ochi câteva lucruri pe care biserica le-a făcut în ultima vreme și care denotă teamă de ziua de mâine, nesiguranță și disconfort.
Trei sunt motivele care mă fac să cred că bisericii îi este frică (a se citi: angajaților bisericii!) și iată care sunt acestea, nu neapărat în ordinea importanței lor:
 
1.  Am cerut politicos Conferinței Muntenia un punct de vedere care, conform Manualului, ar fi fost foarte ușor de redactat. Aș fi apreciat acest gest chiar dacă interpretarea dumnealor ar fi fost diferită față de a mea, dacă ar fi oferit și argumente logice: da, au avut curajul și decența să-și susțină punctul de vedere și putem iniția o dezbatere pe această temă, din care să aibă de câștigat toată lumea.
În schimb, nu am primit nici un răspuns oficial, deși au trecut aproape două săptămâni de când am cerut să redacteze o opinie. Dar nu lipsa timpului explică acest lucru, ci teama:
- Dacă ar spune că orice membru are dreptul să se retragă voluntar din biserică, i-ar supăra pe cei care vor să folosească oprobriul public pentru a pedepsi cum se cuvine atât păcatul, cât și pe păcătos.
- Dacă ar alege să declare că biserica are dreptul să judece păcatul (și pe păcătos) chiar dacă acesta și-a depus cerere de retragere, i-ar supăra pe cei care sunt de acord cu demisia la cerere, indiferent de motiv. În plus, le-ar fi foarte greu să argumenteze cu Manualul această poziție.
Cum biserica își dorește cu orice preț pace, deoarece în timp de război (ideologic) încasările scad, preferă să adopte politica struțului, așteptând ca ecoul acestor cereri să se stingă, iar acțiunea Adventomaniei să fie dată uitării.
Duplicitari cum sunt, evită tranșarea situației, pentru a fi prieteni cu toată lumea. De ce? Pentru că, așa cum spuneam, le este teamă: și de proprii pastori, dar și de membrii care le-ar putea cere socoteală. Iar atunci când adventiștii se vor deștepta sufiecient, le va fi teamă și de lege; nu de cea bisericească, ci de a statului în care locuiesc!
 
2. Următorul motiv care mă face să cred că biserica se teme reiese din poziția pe care o are față de Centrul Creștin Sapienția. Dacă numele „adventist de ziua a șaptea ” poate fi protejat de legea drepturilor de autor, alte pretenții emise de Uniunea Română sunt pur și simplu penibile. Iată ce nemulțumiri găsim publicate în Info Adventist:
 
      „- hotărârea promotorilor acestui centru de înființare a „unei Biserici Creștine Independente, de rit adventist de ziua a șaptea”;
      - folosirea în manifestările publice a materialelor, publicațiilor, imnurilor, formatului și limbajului serviciilor divine adventiste;
      - prezentarea integrală a doctrinelor Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea pe site-ul organizației nonguvernamentale mai sus menționate”
 
Hai să gândim logic: de când „formatul și limbajul serviciilor divine adventiste” au devenit mărci înregistrate? Nu poate spune cineva „Deschidem serviciul divin” dacă nu se află într-o biserică acreditată? Sau dacă cineva a cumpărat o carte de la editura „Viață și Sănătate” nu o poate citi într-un loc în care nu există sigla bisericii pe perete?
Sau dacă ai dat bani pe o carte de imnuri pe care niște mișei au pus cu de-a sila inscripția „copyright”, odată ce ai cumpărat-o, oare nu ai achiziționat și dreptul de a cânta din ea?
Mai departe sare în ochi alt citat:
Într-un spirit creștin, remarcat de ambele părți, s-a solicitat încetarea acestor activități, închiderea centrului și revenirea în cadrul Bisericii ca membri”.
 
Din exprimare reiese că Uniunea a cerut aceste lucruri, în număr de trei:
- încetarea acestor activități
- închiderea centrului
- revenirea în cadrul Bisericii ca membri
Hopaaa!!! Mă frec la ochi și mai citesc odată: biserica solicită (sau oferă, cum vreți să ziceți) redarea calității de membri pentru inițiatorii Centrului Sapienția. Halucinantă poziție, având în vedere poziția bisericii vis-a-vis de familie și sexualitate. Mă rog, este ciudată pentru cei neinformați, pentru că în realitate se pare că s-au derulat negocieri serioase, dar care nu au dus la nici un rezultat.
Dar ce are frica cu Sapienția? Ohooo, multe!
Prima este că Sapienția oferă, pentru prima dată în România, o alternativă. Da, odată cu apariația acestei biserici adventiste independente, toți nemulțumiții și marginalizații din biserici au o soluție la problemele lor:
- ți-a luat biserica dreptul de recăsătorire, dar vrei totuși să te cunune un pastor... vii la Dărvășan.
- ești dependent de servicii divine, dar biserica te merginalizează... la Sapienția lumea este mai puțin atentă la cazierul tău și te poți simți bine acolo.
- vrei predici, da, poți asculta un vorbitor cu experiență, care să îți astâmpere setea de spiritualitate.
În al doilea rând, Biserica mugește pentru că simte că pierde monopolul asupra sacramentelor.  Nu știu cum se desfășoară activitatea în acest centru, dar cred că inclusiv Sfânta Cină poate fi servită oricui dorește acest lucru. Nu pare ceva nemaipomenit, dar este, pentru că un monopol odată pierdut, greu mai poate fi recuperat!
În al treilea rând, vorbim despre bani. Există destule persoane care cred că a zecea parte a venitului personal trebuie închinată Domnului, dar nu mai au încredere că Biserica-mamă folosește cum se cuvine acești bani. Așadar, orice altă entitate care are pretenția că promovează Cuvântul Domnului și care își asumă astfel dreptul de a primi daruri și zecimi, trebuie rapid eliminată, deoarece reprezintă un concurent la banii celor care sunt dispuși să sponsorizeze răspândirea Evangheliei în lume.
 
3. În fine, iată și ultimul argument că există o mare neliniște în ceea ce privește confortul psihic al actualilor lideri ai bisericii: discutarea posibilității de hirotonire a femeilor la apropiata sesiune a Conferinței Generale – 2015.
Ce mai freamăt... ce mai vuiet!!!
Aviatorul David Gates împrăștie un material video în care amenință că fără unitate nu poate exista o biserică cu adevărat mondială. Se fac apeluri la rugăciune pentru unitate, se pregătesc predici în biserici, se iau poziții față de acest subiect. Unii fac scenarii, alții le demontează și vin cu altele mai bune, care și ele sunt combătute ca nefiind adevărate.
Deși încă nu a început sesiunea de dezbateri, internetul adventist a luat foc: va fi scindare sau nu? Personal cred că se va oferi posibilitatea ca cine dorește femei la amvon să le poată angaja ca pastori, iar cei care nu vor fi de acord, nu vor fi obligați să se conformeze. Dar indiferent de poziția care va fi luată, cu siguranță vor exista nemulțumiți... și nu se știe dacă nu vor fi sufiecient de mulți încât să apară o schismă vizibilă.
Eu unul văd un fapt banal în hirotonirea femeii și cred că i se exagerează importanța. Mai degrabă cred însă că o facțiune formată din oameni influenți din biserică dorește o parte din cașcaval, iar dezbaterea despre hirotonirea femeii este doar un pretext pentru a rupe o felie cât mai consistentă din biserică, pe care să o pună sub controlul lor. Nu rolul femeii îi motivează pe aceștia, ci accesul la resurse și implicit, la putere.
Și cum puterea are un gust dulce, lupta va fi dusă până la ultimul cartuș. Ce va fi vom vedea, dar nu este deloc exclus ca începând din toamna aceasta adventismul să fie altfel decât eram noi obișnuiți.
 
Eu unul mă bucur să văd broboane de transpirație pe frunțile celor obișnuiți să spună multe și să facă puține. De ce? Pentru că doar o criză îi va determina să își schimbe atitudinea față de oameni, față de natură și știință, față de adevărul care așteaptă să fie descoperit. Iar cu cât vine mai repede criza, cu atât mai iute putem avea o biserică vie, adaptată realităților acestui veac
Le doresc cât mai multă neliniște, până acolo încât să accepte ceea ce trebuie acceptat și să shimbe ceea ce este de schimbat.
Somn greu să aveți, domnilor, vom fi cu ochii pe voi!

Comentarii   

#1 Au gustat din fructul oprit numit zecime si monopol pe sacramente !iluminatul 21-06-2015 23:08
Ma bucur pentru cei cu vazul fin care au vazut dincolo de mesajul protocolar al comunicatului.. Spartane ai fost pe faza :))

Iar apelul frecvent la Unitate ne mai arata inca o data ca cei care trageau odata la acelasi jug nu mai asculta de biciul si indemnurile plugarului !!..

Btw:
1. Se stie foarte bine ca un soricel care roade unde trebuie poate sa produca pagube costisitoare *...
2. Mari razboaie in istorie au avut in spate si o componenta feminina.Iar chestiunea cu femeia pe ponton va modifica substantial perceptia etno-patriarhal a a credinciosilor asupra preotiei in general.
#2 Lupta pentru supraviețuireSpartan 22-06-2015 06:29
Observați, vă rog, o similitudine cu ceea ce se întâmplă în natură:
Acolo unde se găsește o nișă goală apare și o specie animală sau vegetală care să o ocupe. Și după cum bine știți, odată ocupat locul, specia respectivă va face tot posibilul ca să-și protejeze „proprietatea”.
Nucul secretă iod și la umbra lui nu prea mai crește altceva, salcâmul are țepi, păpădia și-a construit „planoare” pentru a-și duce cât mai departe semințele, șamd.

În economie se întâmplă la fel: orice nișă nouă este ocupată imediat ce un antreprenor isteț a identificat-o. Cine nu ține pasul este eliminat sau i se ia o bucată din piață. Kodak era regele filmelor fotografice și... culmea, tot ei au inventat și aparatul foto digital, dar l-au ținut la cutie, pentru a nu periclita producția de peliculă fotografică. Întrebați un tânăr din ziua de astăzi despre Kodak și va da din umeri.
Apple, nu numai că a identificat nișe goale, ci le-a creat (tableta, de exemplu) dar bineînțeles că și alții au intrat pe nișă. În schimb Nokia nu s-a reformat la timp și de pe primul loc a ajuns la coada clasamentului.

Ei bine, și pe tărâm religios lucrurile se întâmplă la fel: Dărvășan a fost dat afară și biserica credea că este „mort” din pdv profesional, dar cu ambiție și ceva pile a identificat o nișă și vrea să o ocupe.
Alți frățiori cu influență de pe mapamond au identificat și ei o nișă, simpatizanții mișcării feministe. Și-au construit în timp o cauză, au strâns adepți și e posibil ca la următoarea sesiune a CG să dea lovitura.

Chiar și Adventomania se supune legilor evoluției: nu eu am creat-o, ci voi! Eu doar am pus sămânța în „solul virtual” care este internetul, iar voi ați crescut-o. Iar motivul pentru care nu se transformă într-o altă Sapienția este că nici eu și nici voi nu doriți acest lucru. Dar dacă lucrurile se vor schimba, iar societatea adventistă va simți o astfel de nevoie, vă asigur că un alt pol adventist va apărea. Și dacă eu nu voi dori acest lucru, nici o problemă, va apărea cineva care va duce lucrurile mai departe, iar Adventomania va deveni istorie.

Ideea este că ORICE brand din lumea profană sau religioasă ( inclusiv BAZS, Adventomania, Sapienția) trebuie înțelese ca fiind niște entități vii, dinamice, care se supun și ele legilor supraviețuirii. Cine prinde din zbor oportunitățile, se dezvoltă. Cine le scapă sau le ocolește, moare. Cine se opune actualizării permanente dispare!

Vă asigur că Dumnezeu nu are nici un amestec cu nici o biserică. Nici nu le susține și nici nu le persecută. Dacă o biserică prosperă sau regresează este pentru că reușește sau nu să țină pasul cu istoria, la fel cum se întâmplă și în economie. Nici BAZȘ nu face excepție și după părerea mea deja a intrat pe un trend descendent, care cu greu va mai putea fi stopat. Motivele: inerția sistemului, lipsa actualizării, sporul negativ al populației, influența secularismului, educația superioară a copiilor de adventiști, informația în creștere și altele.

Se pare că liderii adventiști încep să își dea seama că li se fură cașcavalul, dar nu fac mare lucru. Fiecare se gândește mai degrabă cum să-și termine profitabil mandatul, nu să reformeze biserica din temelii. Deocamdată felia de piață pierdută este minusculă și nu produce panică, dar fisura între cler și laici se lărgește pe zi ce trece, iar un observator atent vede lucrul acesta. Dar dacă felia disputată va fi de ordinul zecilor de procente, atunci durerea va fi mare. Așa că așteptăm cu interes să înceapă noua sesiune a CG. Vom trăi și vom vedea!
#3 Cine mi-a ronțăit Cas(h)cavaluliluminatul 22-06-2015 11:14



Cine mi-a ronțăit Caș(h)cavalul !

Unchiul ” Tom” e cam speriat, și-a făcut o precizare
Că la caș(h)caval măi frate , n-are acces chiar orșicine
Magazia e incuiată , cheile păstrate bine !
Insă cam senil din fire , uită că pe lumea asta există și șoricei
Care iute se strecoară prin locul știut de ei
Și la roată încep să roadă, tacticoși fără corvoadă
Roata-i mare , găuri multe ...chiar de-i marcă inregistrată !!


Iar desenul animat, nici acum nu-i terminat...
Tom se face că-l iubeste , îl aleargă , îl momește
Insă ”Jerry” cel isteț , e școlit și îndrăzneț
Și-a făcut un ONG-u și produce din zer fin...
Miau , Miorlau ...noi ” te iubim”, chiar ești șoricel creștin
Cash-ul însă nu dorim, cu nimeni să împărțim
Nici din cel ” făcut prin țară” că se supără Pisica Mamă !


Pentru paznicii stocurilor de cas(h)caval ,le recomand sa vizioneze de mai multe ori acest filmulet inainte sa se grabeasca sa arunce in eter alte miorlaieli cu valoare de comunicat important pentru concurenta ! www.youtube.com/watch?v=-8Cw962zmag

You have no rights to post comments